تبلیغات
tabriz1404 tabriz1404 - تبریز
 

تبریز

نویسنده: مصطفی قلندری

 


راه اندازی خط پروازی تبریز- ارضروم ضروری است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز بر ضرورت راه اندازی خط پروازی بین تبریز و ارضروم تاكید كرد.

رحیم صادقیان روز یكشنبه در نشست مشترك هیات تركیه ای از شهر ارضروم و مسوولین امور شهری و اقتصادی تبریز با اشاره به اینكه مذاكرات اولیه با شركت هواپیمایی توركیش صورت گرفته است، گفت: از طرف ما آمادگی كامل برای راه اندازی این خط پروازی وجود دارد.

وی راه اندازی این خط را در تسهیل و توسعه روابط دو طرف موثر دانست و از هیات تركیه ای خواست مقدمات لازم را برای راه اندازی این مسیر پروازی فراهم آورند.

صادقیان همچنین خواستار تسهیل مبادلات پولی از طرف تركیه شد و خاطرنشان كرد: با توسعه همكاری های ایران با كشورهای همسایه، تحریم های جهانی بی اثر بوده است.

وی با توجه به فقدان واحدهای صنعتی در ارضروم تركیه از فعالان اقتصادی این شهر دعوت كرد در شهرك سرمایه گذاری خارجی تبریز اقدام به ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی كنند.

صادقیان خاطرنشان كرد: سرمایه گذاران خارجی در این شهرك از تسهیلات ویژه بهره مند می شوند.

رییس هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ارضروم هم در این نشست با اشاره به اینكه به رغم اشتراكات فرهنگی و دینی، روابط اقتصادی به اندازه كافی توسعه نیافته است، اظهار امیدواری كرد: تعمیق دوستی ها موجب توسعه همكاری ها شود.

' صائم اوزاكالین ' گفت: توسعه همكاری ها بین اتاق های تبریز و ارضروم در دستور كار قرار دارد.

دوشنبه هشتم اسفند 1390  توسط مهران  | نظر بدهید

 

محور تاریخی و محدوده بازار تبریز سنگفرش می‌شود

شهردار تبریز از برنامه‌ریزی جامع این مجموعه برای اجرای طرح‌های احیا و مرمت محور تاریخی و محدوده بازار تبریز در سال 91 خبر داد.به گزارش نصر نیوز، علیرضا نوین هدف از اجرای طرح مذکور را حفظ و احیای محدوده بازار و محور تاریخی تبریز به‌عنوان بخشی از مسیر تاریخی جاده ابریشم اعلام و خاطرنشان کرد:

در این طرح شهرداری تبریز در نظر دارد با اجرای طرح سنگ فرش خیابان‌های منتهی به بازار تبریز از جمله فردوسی، جمهوری اسلامی، راسته کوچه، دارایی و دیگر مسیرهای محدوده بازار و محور تاریخی، ضمن احیا و بازسازی این معابر و مسیرها، به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری تبریز اقدام کند.
شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اجرای طرح مناسب سازی، مبلمان، نورپردازی و سنگ فرش عابرگذر تربیت و بازارهای شیشه گر خانه و "گرجیلر" طی روزهای گذشته را در راستای اجرای طرح کلی احیای محور تاریخی تبریز برشمرد و افزود: در ادامه طرح و از سال آینده نیز خیابان‌ها، مسیرها و بخش‌های دیگر این محور مورد بازسازی و مناسب‌سازی قرار خواهد گرفت.
نوین در عین حال تلاش برای احیای هویت تاریخی و فرهنگی تبریز را از جمله اهداف و برنامه‌های کلان شهرداری تبریز برشمرد و ابراز امیدواری کرد، با مشارکت و همکاری عموم شهروندان و مسئولان شهری و استانی این هدف محقق شود.

شنبه ششم اسفند 1390  توسط مهران  | نظر بدهید

 

پل عابر گذر روبروی سازمان بهزیستی واقع در بلوار استاد شهریار آماده بهره برداری شد

بر اساس این گزارش مهندس غنی زاده معاون فنی و عمرانی منطقه یك ضمن اعلام این خبر افزود: نظر به عبور شهروندان گرامی در این مسیر پرتردد و پر خطر و همچنین عبور شهروندان كم توان ، جانبازان و معلولین عزیز و مراجعین به بیمارستان شهریار ، شهرداری منطقه یك اقدام به آماده سازی و ایجاد پل عابر گذر روبروی بهزیستی نمود و اكنون جهت بهره برداری آماده است.

غنی زاده افزود : این پل كه به طول 45 متر است دارای آسانسور 2 درب می باشد كه عزیزان كم توان به راحتی می توانند از آن استفاده نموده و تردد نمایند.

وی گفت :همزمان با این پروژه دو پل عابر گذر دیگر در مسیر چایكنار از شمال به جنوب و بالعكس در مقابل خروجی دمشقیه و پل سنگی در حال اجر می باشد كه همین امر باعث تردد روان و راحت همشهریان گرامی در این مسیرهای پرخطر می باشد و عدم ترافیك را باعث خواهد شد.

شنبه بیست و نهم بهمن 1390  توسط مهران  | 1 نظر

 

بالاخره بعد از 6 سال تاخیر برج بلور تبریز با حضور نیکزاد افتتاح شد

نصر نیوز: افتتاح رسمی برج تجاری-اداری بلور تبریز که قرار بود سال 1384 به بهره برداری برسد، صبح امروز با حضور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسمی رسید.به گزارش نصر نیوز، در حالی نیکزاد به همراه علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی روبان افتتاح این برج را بریدند که مالکان بیش از هفت ماه بود که به صورت غیر رسمی برج را افتتاح و از آن استفاده می کردند.

ماجرای تاخیر در افتتاح برج بلور تنهاه به دلیل عدم تکمیل آن نبود بلکه به تعویق افتادن سه باره سفر وزیر به تبریز موجب شد تا این بهره برداری بارها به تعویق افتد تا اینکه امروز انتظارها به سر رسید و شهروندان تبریزی شاهد افتتاح این برج زیبا در فلکه دانشگاه این شهر شدند.
برج بلور یکی از برج های زیبای کلانشهر تبریز است که در سال ۷۹ توسط دکتر علی اکبر صارمی     (یکی از استادان با تجربه  آرشیتکت کشور و منطقه) با توجه به فروش واحدهای تجاری این برج، مالکان بدون توجه به افتتاح رسمی این مرکز تجاری-اداری از ماه های پیش خود دست به افتتاح این برج زدند و با نصب بنرهای افتتاح و اهدای گل و شیرینی برج بلور را افتتاح کردند.
این گزارش می افزاید، این برج در ۲۵ طبقه سازه ای طراحی شد و از سال ۸۰عملیات ساخت این برج شروع شد و در سال ۸۶ به عنوان طرح نمونه سازه ای کشور نیز انتخاب شد.
این برج ابتدا قرار بود سال ۸۴ افتتاح شود ولی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۸۴ روز شماری دیجیتالی بر روی دیواره برج نصب و تاریخ ۱۵۰ روز را برای افتتاح تعیین شد و  شهروندان تبریزی خوشحال از اینکه برج بلور تا ۱۵۰ روز افتتاح شد، دریغ از این نکته ظریف که  این روز شمار روز به روز کمتر و کمتر شد تا در اواسط سال ۸۵ به صفر رسید و شهروندان عملیات ساخت پروژه را قابل افتتاح ندیدند و پیشرفت پروژه حداکثر با 75 درصد پیشرفت روندی کند به خود گرفت.

البته این تمام ماجرا نبود، بلکه بار دیگر رقم پیمانکار این مجموعه روز شمار را برای این پروژه به ۱۵۰ روز برگرداند تا باز هم بارقه های امید در دلها ایجاد شود که تا پایان سال ۸۵ این برج افتتاح خواهد شد، ولی بار دیگر خلف وعده شد!
دوباره این رقم روز شمار به صفر رسید و باز هم برج تکمیل نشد!
مسئولان سازمان مسکن و شهر سازی وقت با مشاهده این وضعیت قید روز شمار را زدند  و آنرا جمع کردند تا بر هیچ کس تاریخ افتتاح پروژه مشخص نباشد و به نوعی از پاسخ گویی به مردم شانه خالی کنند.
سال ها گذشت و هر روز امید به تکمیل برج بلور در دل ها بیشتر می شد که به زودی افتتاح خواهد شد ولی بازهم افتتاح  نشد تا اینکه امروز شنبه 29 بهمن ماه سال 1390 این برج با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح رسمی شد.

مشخصات برج بلور تبریز
برج بلور تبریز یکی  از نخستین برج های بالای ۲۰ طبقه شهر تبریز است که  سال ۱۳۷۹ توسط دکتر علی اکبر صارمی (یکی از استادان با تجربه  آرشیتکت کشور و منطقه) طراحی و به مرحله اجرا در آمد و سال ۸۰-۸۱ عملیات ساخت آن شروع شد.
با وجود اینکه در نخستین روزهای آغاز این پروژه روزشمار اتمام پروژه نصب شده بود ولی متاسفانه با برداشتن این روزشمار سال ها است که این برج هنوز نیمه تمام مانده و به بهره برداری نمی رسد.
این برج در فلکه جانبازان(دانشگاه تبریز) و در بین خیابان امام و بلوار استاد شهریار واقع شده و جلوه زیبایی به این میدان داده است.
برج ۲۵ طبقه بلور شامل بخش های مختلف تجاری رفاهی و اداری و غذا خوری خواهد بود که شامل:
* سه  طبقه پارکینگ طبقاتی زیر زمینی
* سه طبقه مرکز خرید بسیار لوکس با آبنمای هوشمند داخل مرکز خرید و داشتن ۲۲۰ واحد تجاری
* ۲۰ طبقه اداری خدماتی
*  سالن همایش  و سینما در طبقه۲۴
* رستوران گردان در طبقه ۲۵ برج که جلوه زیبایی از شهر را بصورت چرخان در معرض دید مهمانان قرار میدهد
* ۲۰ مورد فست فود
* ۴دستگاه آسانسور شیشه ای و عادی
*۱۰ دستگاه پله برقی

 

http://nasrnews.ir/show.php?ID=8344

شنبه بیست و نهم بهمن 1390  توسط مهران  | نظر بدهید

 

اولین پل موزه عابر پیاده تبریز

 

اولین پل موزه عابر پیاده تبریز

پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390  توسط مهران  | 2 نظر

 

عکس بناهای تاریخی تبریز...

دوستان که به وبلاگ من سر می زنن خیلی خیلی تشکر می کنم من این مطلب را که به عید نوروز نزدیک هستیم گذاشتم انشاالله که خوشتون بیاد

ارگ علی شاه تبریز :
مسجد علی شاه یا ارگ علی شاه یا قلعه نظامی علی شاه یکی از بناهای بسیار مجلل و با عظمت در تبریز است . این عمارت به قرن ۸ هجری برمیگردد. توسط تاج الدین علی شاه در وزیر معروف ایلخان مغول غازان خان بنا شده است . ساختمان بزرگ و اصلی به تدریج به ویرانه هاییی مبدل گشته و آنچه باقی مانده قسمت هایی از دیوار های قوی و پهن است . و سایر قسمت ها کاملا از بین رفته اند . ساختن این بنا را به سالهای ۷۱۶ تا ۷۳۶ هجری قمری نسبت میدهند.

عمارت شهرداری تبریز:

 در سال 1314 شمسی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی   بنا گردید. این ساختمان دارای یک برج ساعت چهار صفحه ای است که با طنین موزون  زنگ هایش هر 15 دقیقه یک بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می رساند . نمای خارجی تالار شهرداری تبریز از سنگ تراشیده بوده ونقشه ساختمان آن با نمونه ساختمان های کشور آلمان قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.

این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تبدیل به موزه ای به نام موزه شهر و شهرداری شده است كه روزانه آماده  پذیرائی از میهمانان می باشد.

مقبره شاعران تبریز:

به عنوان قبرستان شعرا مشهور است و در آن بیش از ۵۰ شاعر مشهور ایرانی ، صوفیان ، دانشمندان و خدا شناسان و عالمان به خاک سپرده شدهاند . در خیابان سقط السلام واقع شده است . افرادی چون اسدی طوسی ، شروانی ، ظهیر فریابی ، قطران تبریزی ، محد نسیم مغربی ، هومن تبریزی ، سلمان ساوجی ، قاضی بیضوی و شاعر معروف و معاصر تبریز مرحوم محمد حسین شهریا در این مکان به خاک سپرده شده اند.


خانه مشروطه تبریز:
این عمارت نزدیک بازار بزرگ تبریز در خیابان مطهری واقع شده است در طول سالهایی که به انقلاب مشروطه منجر شد و پس از آن این خانه به عنوان محل اجتماع رهبران ، طرفداران و جانبداران جنبش مشروطه مانند ستار خان باقر خان ،سقط السلام ، بهاج میرزا آقا فرشی استفاده میشد. حاج ولی معمار تبریزی این ساختمان دو طبقه را در سال ۱۸۶۸ بنا کرد . این ساختمان اتاق و تالار ها و راهرو های متعددی دارد. زیباترین بخش این عمارت پنجره های سقفی و راهرویی است که آیینه کاری شیشه کاری شده است.

مسجدکبودتبریز:
 در شمال خیابان امام خمینی واقع شده در قرن ۱۵ میلادی بر اثر یک واقعه زلزله در تبریز از بین رفت.علی رقم ویرانه های گسترده این بنا اخیرا به طرز استادانه ای مرمت و باز سازی شده است . به علت کاشی های آبی رنگ که در نمای بیرونی و درونی مسجد به کار رفته به عنوان فیروزه اسلام شناخته میشود.

ائل گلی:

تنها چهار کیلومتر پایین تر از جنوب تبریز واقع شده و مکانی دوست داشتنی و پاتوق افراد محلی در تعطیلات .آخر هفته می باشد.

بازارتبریز:

با قدم زدن در مرکز شهر تبریز به خصوص خ مطهری متوجه خواهید شد که این شهر ، شهری تجاری به شمار میرود . بازار تبریز که مربوط به قرن ۱۵ میلادی می شود بازاری بزرگ با مساحت یک کیلومتر مربع می باشد.سبک معماری بسیار زیبا کاروانسراهای متعدد مسجد ها ، مدرسه ها به این مکان و این مجموعه تجاری شکوه و ابهت خاصی بخشیده است.

این عکس قدیمی بازار تبریز از بالاگرفته شده:

باغ گلستان تبریز:

این باغ که پارک ملی هم نامیده می شود در میدان هنرستان واقع شده و یکی از مراکز تفریحی شهر به شمار میرود . مساحت آن ۵۳۰۰۰متر مریع می باشد. این باغ در محل قبرستان قدیمی در حدود ۶۰ سال پیش ساخته شده است و در آن استخر ها و حوض های متعدد که توسط درختان و چمنها احاطه شده اند فراوان دیده میشود.

موزه تبریز:

ازدیگر نقاط دیدنی شهر تبریز،می توان موزه این شهر را نام برد.این موزه درمساحتی قریب به ۳۰۰۰متر مربع از سال ۱۳۴۱موردبهره برداری قرارگرفته ومشتمل بر۳ سالن نمایش است که درآنها ۲۳۰۰قطعه شی ثبت شده وجود دارد.آثار به نمایش گذاشته شامل اشیا باستانی از دورانهای مختلف تاریخی آثار مردم شناسی وآثار مشروطیت می باشد.

 

پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390  توسط مهران  | 1 نظر

 

شهردار تبریز خبر داد: آمادگی شهرداری برای احداث كتابخانه و قرائتخانه عمومی

شهردار تبریز از آمادگی شهرداری برای احداث كتابخانه و قرائتخانه عمومی در نقاط مختلف شهر خبر داد.به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز مهندس نوین اعلام این مطلب افزود: شهرداری تبریز طی سالهای اخیر توجه ویژهای به توسعه زیرساختهای فرهنگی و احداث اماكن فرهنگی ، هنری ، رفاهی و تفریحی از جمله كتابخانه و قرائتخانه داشته و این آمادگی را دارد تا با همكاری نهادهای متولی و ذیربط نسبت به احداث كتابخانه و قرائتخانههای جدید اقدام عملی انجام دهد.شهردار تبریز در عین حال افزود: این آمادگی در مجموعه شهرداری تبریز وجود دارد تا براساس یك برنامهریزی هدفمند و با همكاری نهادهای متولی امور كتابخانهها نسبت به احداث كتابخانه ها و قرائتخانه های عمومی در نقاط مختلف شهر اقدام كند.وی در خاتمه خواستار همكاری نهادهای مسوول با شهرداری در این امر شد.

پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390  توسط مهران  | نظر بدهید

 

سال 91 آغاز بهره‌برداری از خط 1 مترو تبریز / عقد قرارداد خرید 215 واگن قطارشهری تبریز

سال آینده انتظار مردم از مترو به پایان میرسد یا نه ؟

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فاز نخست خط یک مترو تبریز تا پایان سال 91 بهره‌برداری می‌شود، گفت: قرارداد خرید 215 واگن قطار شهری تبریز منعقد شده است.

محمد اشرف‌نیا امروز در تبریز گفت: شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز احداث عملیات مترو را با هم آغاز کرده است و تبریز در مقایسه با دو کلانشهر دیگر عقب نمانده است.

وی ادامه داد: هزینه احداث قطار شهری به صورت برابر بین دولت و شهرداری تقسیم می‌شود و با توجه به اینکه هزینه احداث قطار شهری بالا است و همین امر باعث کندی روند احداث قطار شهری است.

 میلیارد ریال هزینه هر کیلومتر قطار شهری
اشرف‌نیا ادامه داد: احداث هر کیلومتر قطار شهری در کلانشهرها شامل تامین تجهیزات، ریل‌گذاری، برق‌رسانی، سیگنالینگ، تهیه واگن و... 600 میلیارد ریال هزینه دارد و شهرداری تبریز نیز در تملک ایستگاه‌ها تلاش چشمگیری انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: فقط تملک ایستگاه میدان ساعت، 400 میلیارد ریال هزینه داشته است که شهرداری این مبلغ را برای تملک این مکان پرداخته است.

عقد قرارداد خرید 215 واگن قطارشهری تبریز
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: قرارداد خرید واگن قطار شهری با شرکت چینی منعقد شده که 215 واگن متعلق به پروژه قطار شهری تبریز است.

وی گفت: قرار نیست تمام واگن‌ها در کشور چین ساخته شود، بعد از ساخت چند واگن که به تبریز انتقال خواهد شد، مابقی در تبریز ساخته خواهد شد.

اشرف‌نیا ادامه داد: فاز نخست خط یک از ائل‌گلی تا فلکه دانشگاه تا پایان سال 91 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

آغاز حفاری خط 2 قطار شهری تبریز
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: قرارداد احداث خط دو قطار شهری از قراملک تا دانشگاه آزاد اسلامی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده و مطالعات اولیه انجام شده و به زودی حفاری این خط نیز توسط پیمانکار آغاز خواهد شد.

وی مبلغ اولیه این خط را 12 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.

 خط سوم قطار شهری فرودگاه بین‌المللی تبریز تا شهرک طالقانی
اشرف‌نیا همچنین در مورد خط 3 قطار شهری نیز توضیحاتی داد و گفت: خط سوم قطار شهری از فرودگاه بین‌المللی تبریز آغاز شده و تا شهرک طالقانی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: قرار است خط سوم قطار شهری بصورت BOT و به طول 11 کیلومتر اجرا خواهد شد و تفاهمنامه اجرا بین شورای شهر و استانداری آذربایجان‌شرقی امضا شده است.

 

دوشنبه بیست و چهارم بهمن 1390  توسط مهران  | 2 نظر

 

شهر اولین ها محروم از یک سینمای استاندارد!

با آگاهی از مفهوم نمایش، باید منشا پیدایش نمایش در آذربایجان را قرن ها قبل از میلاد بدانیم؛ یعنی، زمانی که تمدن در این ناحیه شکل گرفت. بشر از ابتدای شکل گیری تمدن ها همیشه مراسمی برای بزرگداشت آداب و رسوم خود داشته است و درحقیقت، این مراسم شکل های نخستین نمایش های امروزی است. به این ترتیب با بررسی های دقیق شکل های ابتدائی مراسم نمایشی را می توان در آذربایجان یافت.

این کار با کوشش های باستان شناسانه از اشیا ء و ظروف کشف شده، طرح ها و شکل های روی ظروف و دیواره غارها و...  شناسائی می شود. آثار تاریخی نیز گواه وجود این گونه مراسم هستند که خود نیاز به بررسی مستقلی در حوزه اساطیر و فولکلور این منطقه دارد. در آذربایجان تعزیه به عنوان صفویه مطرح می شود (در این دوره است که تعزیه حالت نمایشی به خود می گیرد و رفته رفته کامل تر می گردد. مخصوصاً در دوره قاجار رشد و گسترش بیشتری می یابد.)
بسیار جالب توجه است که بدانید اولین سینمای عمومی ایران، به نام سینما سولی (خورشید) در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی در سالن نسبتاً بزرگی توسط فرانسوی ها در تبریز تأسیس شد. تاریخ ساخت نخستین سالن سینمای عمومی تهران نیز پنج سال بعد از تبریز توسط میرزا ابراهیم خان صحاف باشی به سال ۱۲۸۴ می رسد. همچنین قابل ذکر است که اولین نمایش نامه نویس ایران، میرزا آقا تبریزی بود.
باید دانست که قبل از سال 1300 شمسی هم در تبریز گروه های تئاتر مختلفی شکل می گیرد؛ از جمله هیئت آکتورال خیریه ( 1291 ش) و پنج سال بعد آکتورال تبریز(1296 ش) که در سال( 1298 ش) آکتورال تبریز به نام آکتورال آذربایجان تغییر نام می دهد.
با این توضیحات تا حدودی وضعیت آذربایجان در گذشته و نقش این منطقه در پیدایش و گسترش هنر نمایش و سینما در ایران روشن می شود.
حتما تا کنون متوجه شده اید که فستیوال بین المللی فیلم فجر که از آن به بزرگترین  فستیوال سینماگران و سینما دوستان کشور تعبیر می شود هم اکنون در تهران و چند شهرستان دیگر از جمله شیراز، زاهدان، قزوین، مشهد، خرم آباد، کرج، اهواز، اصفهان و حتی کرمان در حال برگزاری است. اما در تبریز هیچ خبری از این چشنواره نیست و مسئولان فرهنگی در این زمینه سکوت اختیار کرده اند.
به نظر شما ظرفیت و سابقه تبریز فرهنگ ساز از کدام یک از شهرهایی که به عنوان مجری جشنواره بین المللی فجر انتخاب شده اند، کمتر است؟
طبق شنیده ها معیار انتخاب شهرها برای میزبانی چنین جشنواره ای، اول هنر دوستی و علاقه مردمان آن شهر به فرهنگ و هنر بوده و در ثانی داشتن امکانات مناسب و در خور شان سینمایی.
در خصوص معیار اول، تبریز را می توان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین معرفی کرد و سابقه هنر دوستی مردمان آن هم با گذشته ای که بطور مختصر ذکر شد، عیان است و نیز هنرمندانی که این شهر فرهنگ دوست تقدیم این جامعه کرده است، کاملا گویای این واقعیت است. پس جای هیچ بحثی در این زمینه باقی نمی ماند.

اما به نظر می رسد اگر مشکلی باشد که هست، مربوط به معیار دوم یعنی داشتن امکانات مناسب است.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که شهری که صاحب اولین سینمای ایران بوده و بسیاری از هنرمندان را در دامان خود پرورش داده است، از وجود حتی یک سینمای استاندارد محروم است و از این محرومیت رنج می برد.
سینماهای انگشت شمار و غیر استاندارد موجود در تبریز که اکثرا هم در منطقه مرکزی این شهر مستقر شده اند، فاقد معیار های یک سینمای امروزی و استاندارد بوده و جساراتا کلنگی هستند! بطوری که اخیرا رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی در گفتگویی با خبرنگار نصرنیوز گفته است « فقدان  امکانات و زیر ساخت های  لازم و مناسب برای میزبانی از یک جشنواره کشوری دلیل عدم انتخاب تبریز به عنوان میزبان جشنواره فیلم فجر بوده است.
وی  می افزاید: کارشناسان این جشنواره واقف هستند که در هر استانی تا چه حدی امکانات موجود است و متاسفانه  در شهر ما مجتمع سینمایی فاخر که در خور و شایسته مردم فرهنگ دوست تبریز و میزبانی جشنواره فیلم فجر باشد، موجود نیست و دلیل عمده انتخاب نشدن تبریز برای میزبانی را نبود امکانات می توان بیان کرد.»
این در حالی است که سایر کلانشهر های هم طراز تبریز دارای پردیس های سینمایی بزرگ و مجهزی هستند.
تهران که پنج سال بعد از تبریز سینما را تماشا کرده است اکنون دارای پردیس های سینمایی بسیار مجلل مانند اریکه ایرانیان، پردیس تماشا، پردیس رازی، پردیس زندگی، پردیس سینمایی پارک ملت، پردیس سینمایی شکوفه و... است که هر کدام از آنها دارای امکانات بسیار مطلوب رفاهی و تفریحی هستند.
قطعا هر کسی این سطور را مطالعه می کند، اولین سوالی که به ذهنش خطور خواهد کرد؛ این است: "تبریز اولین" با داشتن این همه سابقه درخشان در ضمینه فرهنگ و هنر و نیز وجود علایق وصف ناپذیر در بین جوانانش به این هنر، چرا از داشتن حتی یک پردیس سینمایی استاندارد و به قول معروف « بوشقابا قویمالی» محروم است؟
براستی چرا تا کنون سرمایه گذاری قابل توجهی از سوی دولت و بخش خصوصی در این زمینه صورت نگرفته و تبریز را به این فقر خجالت آور دچار کرده است؟
آقایان مسئول لطفا به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند که احداث هر پردیس سینمایی علاوه بر اشتغالزایی ، باعث تقویت بنیان ها و زیر ساخت های فرهنگی شهر و استان شده و زمینه را برای شکوفایی استعداد های جوانان این دیار زرخیز مهیا خواهد کرد.
با فراهم شدن امکانات رفاهی مناسب و در خور شان مردم فرهنگ دوست آذربایجان، زمینه برای آشتی خانواده ها با سینما فراهم شده و عرصه برای جولان دادن پدیده های غیر فرهنگی در سینماها تنگ خواهد شد.
ناگفته نماند که بخش خصوصی توانمند آذربایجان هم می تواند در این زمینه نیز مانند سایر زمینه ها ورود کرده و سرمایه گذاری کند و بی شک هیچ کس با سرمایه گذاری در بخش فرهنگ زیان نخواهد دید.
متاسفانه بخش فرهنگ در این شهر بسیار مغفول مانده است و نیازمند توجهی جدی هم از سوی دولت، هم بخش خصوصی و البته مردم است تا غبار غفلت از چهره نحیف این بخش آینده ساز زدوده شود.

 

() نظرات